KONGEØVELSEN = SQUAT

KONGEØVELSEN = SQUAT

Undgå skader når du laver SQUAT

 

Squat

Squat er en af de allervigtigste øvelser, fordi den styrker musklerne i så mange områder på én gang: hofter, baller, lår, mave og ryg.


* Squat er “kongeøvelsen" for baller og lår.
* Squat styrker også knæhaser og core.
* Din koordinationsevne bliver trænet med squat.

Se videoen og prøv  om du kan lave den øvelse korrekt  inden du overvejer og læggen en vægtstang på ryggen.

 


Sådan laver du den perfekte squat

* Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne. Paralelle fødder dvs tæerne peger ligeud.

* Start med og strit med bagdelen bagud, som om du skal til at sætte dig på en stol.

* Hold så vidt muligt overkroppen ret, og undgå at læne den forover. Kig skråt frem, så du ikke bøjer nakken og kommer til at runde i ryggen. Ta som på videoen et blad imellem hænderne så du holder dem lige.

* Før armene ud foran kroppen, og helt op til ørene så de hjælper dig med at holde balancen samt styrker ryggen.

* Sørg for vægten er i dine hæle så knæene aldrig kommer udover tæerne.

* Når du rammer stolen/kassen, skal du ikke sætte dig men blot snitte med sædeknorterne og sikre du ramme lige med henholdsvis højre og venstre side samtidig

* Hvis dine knæ falder indad tager du en lille bold imellem knæene.

* Prøv at holde dine underben i en nogenlunde lodret position.

Vejrtrækningen er alfa omega af hensyn til optimal opspænd og kraftudvikling. Sørg for du starter med og tage en indånding inden du starter bevægelsen nedad, når kroppen løftes op igen puster du ud.

Mange af os har forskel på styrken i vores ben. Træn derfor squat på et ben ad gangen. Squat øvelsen kan laves i det fri på et ben eller i stativ. Jeg foretrækker den i det fri da det styrker min balance. Lægger ny video op her om 2 dage så du kan se øvelsen på et ben.

SUNDE SKULDRE

Sunde og stærke skuldre uden smerter !
Se mere