UNDGÅ MUSKELKRAMPER

Hvorfor får man kramper og hvad kan vi gøre ved det?

I rygmarven løber der nerver, som signalerer til musklen om den skal slappe af eller trække sig sammen. Nerven styres af vilje og reflekser, men også af sensorer i musklen. I musklen findes der fibre, som måler musklens tilstand. Fibrene er signalveje, der fortæller nerverne om musklen har brug for at slappe af eller trække sig sammen. Hvis musklen bliver overanstrengt kan signaler, der får den til at slappe af blive svækket. Samtidig kan signaler, der får muskler til at trække sig sammen, blive styrket og dermed resultere i kramper.

Undgå kramper ved at implementere dette i hverdagen:

1. Varm op og lav lette strækøvelser inden træning
2. Styrk din muskulatur, således musklerne vænner sig til større belastning
3. Spis fornuftigt og varieret. Forkert kost resulterer i at dine muskler bliver trætte før tid
4. Hold din vandbalance intakt 

Kramper kan også skyldes, at du mangler mineraler såsom kalcium, magnesium, natrium og kalium.

Ikke alle er enige med mig i at muskelkrampe også kan skyldes tab af kalium og andre mineraler såsom kalcium og magnesium. Betydningen af dette er midlertidig usikker, da man kun taber lidt kalium, kalcium og magnesium under fysisk aktivitet. Underskuddet af disse mineraler er sjælden, da de forekommer i rigt omfang via kost.

Jeg kan se en forskel på mine klienter, når de begynder et indtag af disse mineraler mv. Det har dog været antydet, at magnesium "forskydes" i kroppen under fysisk aktivitet snarere end at gå tabt i sved, derfor kan en ubalance mellem magnesium og andre mineraler (natrium og kalium, elektrolytter) have betydning.

Jeg forholder mig til mine egne, daglige erfaringer gennem de sidste 27 år og konstaterer, at der er en sammenhæng.

 

SUNDE SKULDRE

Sunde og stærke skuldre uden smerter !
Se mere