Thomey Concept

SUNDE SKULDRE

Sunde og stærke skuldre uden smerter !  

Vores skulder er et centralt led i kroppen. Det er helt uundgåeligt at bruge den og muskulaturen omkring i vores dagligdag. Det er samtidig et af de steder i vores krop, der mest udsat for skader. 

I skulderen har vi en rotatormanchet. Rotatormanchetten er fire små muskler omkring skulderled, der holder vores skulder på plads. Denne muskulaturgruppe omkring skulderleddet er samtidig de fire muskler, der holder vores skulder stabil, når vi benytter dem. Alt muskulatur i vores krop har den funktion, at det holder os oppe, stående, gående og stabile.

SUNDE OG STÆRKE SKULDRE OPNÅR DU VED AT HAVE:

1. Fuld og fri bevægelighed af ryg og skuldrene 

Bevægeligheden i den øvre del af ryggen kan påvirke skulderen. Det er ganske enkelt ikke muligt at opnå fuld bevægelighed i skulderen uden af bruge bevægeligheden i ryggen.

Hvis du prøver at synke sammen og samtidig se hvor højt du kan løfte armene over hovedet, kan du nemt se at det ikke kan rigtig lade sig gøre. En god kropsholdning er nødvendig for god funktion i skulderne. 

2. Selve bevægeligheden i skuldrene skal være helt i top inden du begynder, at styrke de store muskler. Se video

Musklerne styrer knoglerne og leddene som et slags snoretræk. Hvis musklerne (rotator-cuffen) ikke arbejder effektivt, kan det give problemer med instabilitet, smerter og fejlstillinger.

Hvis du eksempelvis ikke er i stand til at rotere dit skulderblad tilstrækkeligt opad, vil overarmsknoglen ikke være placeret hensigtsmæssigt i ledskålen. Dette resulterer i, at du vil opleve et ustabilt led og at der stilles et større arbejdskrav til dine skulderstabiliserende muskler (rotator-cuffen). Derfor skal området strækkes og bevæges inden det styrkes.

Når vi får skader sker det som regel ved uheld eller overbelastning. I skulderen opstår der i almindelig vis inflammation eller beskadigelse af ledbånd omkring skulderen, når vi udsætter leddet for overbelastning. 

3. Ved at træne med hjerne 

Hvis du vil undgå skader og overbelastning af dette led, skal du træne med let belastning. Træn gerne med en belastning, der gør det muligt for dig at tage 10-12 gentagelser af 3 omgange. Træn gerne skulderleddene et par gange om ugen, og husk ENDELIG opvarmning, med bevægeøvelser, se nedenstående beskrivelse:

Med den rette bevægetræning, holdningskorrigerende og styrkende øvelser, kan vi undgå disse dagligdagsskader og overbelastning af skulderleddene, der i værste fald ender ud i længerevarende skader for mange af os. 

Hold øje med min side herinde. Indenfor det næste halve år vil der komme Online video programmer med fokus på skulderen, men også  bestemte skader i og omkring skulderen. De kan hjælpe dig, der er så uheldig at have pådraget dig en alvorlig skade eller overbelastning. 

Tag en TEST: Hvis du kan gennemføre skulderøvelserne på videoerne, er det et udtryk for at du har grundniveauet  på plads med henblik på en optimal skulderfunktion.

 

GOD FORNØJELSE!

Lisa

Se mere